Булінг

Булінг: взаємодія заради безпеки і комфорту



План заходів
 спрямованих на запобігання та протидію булінгу в
Михайлівському НВК 
№ з/п
Назва заходу
Термін виконання
Виконавці
Нормативно-правове та інформаційне забезпечення попередження насильства та булінгу
                     1.
Наради з різними категоріями працівників з питань профілактики булінгу (цькування): · педагогічний персонал; · допоміжний персонал; · технічний персонал.
Вересень
Адміністрація
                     2.
Обговорення та прийняття правил поведінки в групах/класах, оформлення правил у вигляді наочного стенду
Вересень
Класні керівники
                     3.
Організація механізмів звернення та встановлення інформаційних скриньок для повідомлень про випадки булінгу (цькування)
Вересень
Заступник з ВР Класні керівники
                     4.
Створення (або оновлення) розділу про профілактику булінгу (цькування) і розміщення нормативних документів на сайті закладу освіти
Вересень
Відповідальний за роботу сайту школи
                     5.
Підготовка методичних рекомендацій для педагогів:
· з вивчення учнівського колективу;
· з розпізнавання ознак насильства різних видів щодо дітей
Жовтень
Заступник з ВР
                     6.
Підготовка тематичних буклетів за участю старшокласників
Листопад
Класні керівники, педагог-організатор
Робота з вчителями та іншими працівниками закладу освіти
                     7.
Проведення навчальних семінарів для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) та заходів реагування.
Жовтень
Заступник директора з ВР
                     8.
Тренінг для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) у закладі освіти
Січень
Заступник директора з ВР
                     9.
Співбесіда з класними керівниками та вихователями за результатами діагностики класного колективу
Щомісяця
Заступник з ВР
                10.
Консультування класних керівників та вихователів психологом, соціальним педагогом з проблемних ситуацій.
Постійно
Заступник з ВР
Робота з учнями
                 11.
Диспут «Що псує стосунки між людьми» (8 – 9 кл.)
вересень
Класні керівники,  8 – 9 кл.
                12.
Виховний захід до Дня ненасильства (5 – 9 кл.)
жовтень
Класні керівники,  5 – 9 кл.
                 13.
Година спілкування “Толерантність людини – найважливіша умова миру і злагоди в сім’ї, колективі, суспільстві”
листопад
Класні керівники,  5 – 9 кл.
                14.
Година правової грамотності “Великі права маленької дитини”
грудень
Класні керівники,  1 – 4 кл.
                 15.
Міні-тренінг "Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті" (2 – 4 кл.)
лютий
Заступник з ВР
                16.
Бесіда –тренінг «Віртуальний терор: тролінг і кібербулінг» (8 – 9 кл.)
березень
Заступник з ВР
                17.
Дебати: «Право на приватне життя»
квітень
Класні керівники  8 – 9кл.
                 18.
Протягом року
Класні керівники  5 – 9 кл.
Робота з батьками
                 19.
Тематичні загальношкільні батьківські збори
Вересень
Адміністрація
                20.
Підготовка пам'ятки для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям
Жовтень
Заступник директора з ВР
                 21.
Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей
Протягом року
Адміністрація
                 22.
Проведення консультацій психолога з питань взаємин батьків з дітьми
Протягом року
практичний психолог, соціальні педагоги


Алгоритм дій у разі виявлення ознак чи фактів,
що можуть вказувати на вчинення домашнього насильства щодо дитини

Домашнє насильство – діяння (дії або бездіяльність) фізичного, сексуального, психологічного або економічного насильства, що вчиняються в сім’ї чи в межах місця проживання або між родичами, або між колишнім чи теперішнім подружжям, або між іншими особами, які спільно проживають (проживали) однією сім’єю, але не перебувають (не перебували) у родинних відносинах чи у шлюбі між собою, незалежно від того, чи проживає (проживала) особа, яка вчиняла домашнє насильство, у тому самому місці, що й постраждала особа, а також погрози вчинення таких діянь.
Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»

Особа
Покрокові дії
Нормативно-правові акти:
– Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»
– Закон України «Про освіту»
– Постанова Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 № 658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі»
– Наказ Міністерства освіти і науки України від 02.10.2018 № 1047 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників з іншими органами та службами»
– Лист Міністерства освіти і науки України від 30.10.2018 № 1/9-656 «Про перелік діагностичних методик щодо виявлення та протидії домашньому насильству відносно дітей»
Директор
    Забезпечує реалізацію в закладі освіти заходів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству шляхом:
·       проведення з учасниками освітнього процесу виховної роботи з протидії та запобігання насильству;
·        здійснення з учасниками освітнього процесу інформаційно-просвітницьких заходів з питань запобігання та протидії насильству, у тому числі стосовно дітей та за участю дітей;
·        організацію роботи соціального педагога з постраждалими дітьми;
·        визначення уповноваженого спеціаліста з числа працівників закладу для проведення невідкладних заходів реагування в разі виявлення фактів насильства та/або отримання заяв/повідомлень від постраждалої особи, інших осіб.
Заступник директора з навчально-виховної роботи
·       Інформує директора про ситуацію насильства або загрозу його вчинення.
·       Протягом доби за допомогою телефонного зв’язку, електронної пошти інформує уповноважений підрозділ органу Національної поліції та службу у справах дітей (у випадку, коли постраждалою особою та/або кривдником є дитина).
·       Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).
·       Фіксує необхідну інформацію в журналі реєстрації фактів виявлення (звернення) про вчинення домашнього насильства.
·       Повідомляє соціальному педагогу закладу.
·       У разі виникнення підозри щодо домашнього насильства або реальної загрози його вчинення, зустрічається з дитиною, стосовно якої є інформація, намагається розговорити, встановити контакт, довірливі стосунки, надає емоційну підтримку.
·       Якщо в процесі розмови дитина підтверджує факт насильства щодо неї, з’ясовує терміни подій, які відбулися з дитиною, та можливості отримати їх опис.
Фельдшер
·        При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення випадку домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування директору закладу або уповноваженій особі;
·        Надає невідкладну медичну допомогу (за необхідності).
·        Може провести первинне опитування дитини.
·         Не залишає дитину наодинці.
Обслуговуючий персонал закладу освіти
·        При отриманні інформації/повідомлення та/або у ситуації особистого виявлення випадку домашнього насильства або загрози його вчинення передає інформацію для подальшого реагування директору закладу або уповноваженій особі.
·        Забезпечує організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).
·         Не залишає дитину наодинці.
Дитина постраждала
·        Звертається  до директора закладу або уповноваженої особи, або працівника закладу освіти, якому довіряє.
·        Або/та звертається для подальшого реагування до будь-якого суб’єкта, що здійснює заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству (наприклад,  до органів Національної поліції, служби у справах дітей, суду, органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, центрів з надання безкоштовної вторинної правової допомоги, загальних чи спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб).
Батьки постраждалої дитини
·        Забезпечують  надання дитині екстреної медичної допомоги (у разі потреби).
·        Звертаються  для подальшого реагування до директора закладу або уповноваженої особи, або працівника закладу освіти, якому довіряє.
·        Або/та звертаються для подальшого реагування до будь-якого суб’єкта, що здійснює заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству (наприклад,  до  органів Національної поліції, служби у справах дітей, суду, органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, загальних чи спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб тощо).
Інші особи, яким стало відомо про випадок домашнього насильства
·        Звертаються для подальшого реагування до директора закладу або уповноваженої особи, або працівника закладу освіти.
·        Забезпечують організацію надання медичної допомоги (у разі потреби).
·         Не залишають дитину наодинці.
·        Передають інформацію суб’єктам, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству (наприклад,   органам Національної поліції, службі у справах дітей, суду, органів державної влади чи органів місцевого самоврядування тощо).


БУЛІНГ

Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві. У тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Типовими ознаками булінгу (цькування) є:
- систематичність (повторюваність) діяння;
- наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);
- дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.


Адміністративна відповідальність за булінг
Відтепер такі дії вважаються правопорушенням і тягнуть за собою адміністративну відповідальність у вигляді штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (наразі це – 850-1700 грн.) або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин. Якщо булінг вчинено групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, штраф від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - 1700-3400 грн. або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.
Слід зазначити, що за булінг (цькування), вчинений малолітньою або неповнолітньою особою, тягне за собою накладання штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють. Також передбачено і відповідальність за приховування випадків булінгу, а це 850-1700 грн. або виправні роботи до 1 місяця з відрахуванням 20% заробітку.

Поради батькам
Звертайте увагу на поведінку та настрій своїх дітей, їх фізичний та психічний стан. Можливо, ваша підтримка - це найперше, чого дитина потребує. Якщо ви виявили проблему, пов'язану з булінгом (вашу дитину б'ють чи ображають в училищі)звертайтесь:
     - з заявою до поліції та закладів охорони здоров’я з фіксацією побоїв,
  - до директора училища (письмово, звернення надавайте секретарю із зазначенням вхідного номера на вашому примірнику).
Відповідальність
Запам'ятайте самі та навчіть свою дитину про відповідальність за заподіяння шкоди іншій особі. Булінг (цькування), вчинений малолітньою або неповнолітньою особою, тягне за собою накладання штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють.
Булінг – штраф 850-3400 грн.,
громадські роботи від 20 до 60 год. (ст.173-4 КУпАП).